Bezpłatna konsultacja
Umów wizytę

Śródmieście 794 205 629   │ 



Wpływ diety na ADHD w dorosłości

BY: paulina.podrez

Artykuły / Emila Kołodziejska

Odżywianie odgrywa ogromną rolę nie tylko dla zdrowia fizycznego, ale i psychicznego. Mózg, podobnie jak inne narządy, potrzebuje odpowiednich składników odżywczych do prawidłowego działania. W jaki sposób dieta może więc wpływać na samopoczucie osób z ADHD?

ADHD – definicja

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) jest zaburzeniem neurorozwojowym, które zazwyczaj rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie i może utrzymywać się w wieku dorosłym. ADHD ma przyczyny zarówno genetyczne, jak i środowiskowe, a tendencja do występowania tego zaburzenia często jest dziedziczona. Objawia się problemami z koncentracją, nadpobudliwością i impulsywnością.

Diagnoza ADHD wymaga konsultacji z lekarzem psychiatrą. Leczenie może obejmować terapię, wsparcie edukacyjne i w niektórych przypadkach farmakoterapię. Odpowiednia dieta jest natomiast czynnikiem wspierającym proces leczenia.

Dlaczego dieta ma znaczenie w ADHD?

Dieta odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu organizmu, w tym mózgu. Zarówno nadmiar szkodliwych substancji, jak i niedobór korzystnych składników pokarmowych ma wpływ na samopoczucie psychiczne. Zadbanie o prawidłową dietę może więc znacznie ułatwić proces leczenia.

Niedobór składników mineralnych

Niedobory takich składników mineralnych jak magnez, żelazo, cynk, miedź, czy selen mogą przyczyniać się do zaburzeń funkcjonowania kory przedczołowej i innych obszarów mózgu, które są ważne dla mechanizmów odpowiedzialnych za objawy ADHD. Ponadto, te pierwiastki uczestniczą w produkcji neuroprzekaźników, takich jak serotonina i dopamina. Warto więc zbadać poziom składników mineralnych w organizmie i w razie konieczności uzupełnić braki poprzez odpowiednią suplementację.

Najlepiej jednak zapobiegać niedoborom poprzez zdrowe odżywianie. Suplementację zawsze należy skonsultować z lekarzem lub dietetykiem, ponieważ nadmiar składników mineralnych może być niebezpieczny. Ponadto, jednoczesne przyjmowanie wielu suplementów może wpływać na ich wchłanianie, gdyż mogą one oddziaływać na siebie wzajemnie.

Witamina D

U osób z ADHD często obserwuje się niedobory witaminy D w organizmie. Jej poziom można sprawdzić w badaniach krwi. Witamina D występuje w żywności w bardzo małych ilościach i jest głównie syntezowana przez skórę pod wpływem słońca.

W Polsce, efektywna synteza witaminy D jest możliwa latem, pod warunkiem, że skóra nie jest chroniona kremami z filtrem podczas przebywania na zewnątrz. Opalanie się nie jest jednak uważane za zdrowe dla skóry, więc raczej większość ludzi go unika. Z tego powodu, stosowanie suplementu witaminy D jest koniecznością.

Mikrobiota jelitowa

Mikrobiota jelitowa, czyli zespół bakterii i innych mikroorganizmów występujących w jelitach, różni się u osób zdrowych i tych z zaburzeniami ADHD. Niektóre badania naukowe sugerują, że odpowiednia probiotykoterapia może korzystnie wpływać na funkcjonowanie osób z ADHD. Chociaż na tym etapie nie ma mocnych dowodów, to wyniki badań są obiecujące.

„Zachodni” styl odżywiania a objawy ADHD

Tzw. „zachodni” styl odżywiania to dieta, w której występują znaczne ilości:

  • słodyczy
  • wyrobów cukierniczych
  • czerwonego mięsa
  • wędlin
  • przekąsek, takich jak chipsy, frytki
  • napojów gazowanych słodzonych
  • sztucznych barwników
  • żywności przetworzonej

Nadmiar wyżej wymienionych produktów w diecie może przyczyniać się do nasilenia objawów ADHD. Taki sposób odżywiania nie tylko zwiększa stan zapalny w organizmie, ale prowadzi także do niedoborów niezbędnych składników odżywczych, witamin i składników mineralnych.

Dieta śródziemnomorska a łagodzenie objawów ADHD

W diecie śródziemnomorskiej występują następujące produkty:

  • warzywa i owoce
  • produkty zbożowe i pełnoziarniste
  • rośliny strączkowe
  • ryby i owoce morza
  • orzechy i nasiona
  • oliwa z oliwek
  • produkty mleczne
  • mięso drobiowe w niewielkich ilościach
  • jaja

Charakteryzuje się ona również małą ilością tłuszczów nasyconych i cukru.

Dieta śródziemnomorska może mieć pozytywny wpływ na łagodzenie objawów ADHD. Jest ona również związana z niższym ryzykiem występowania chorób serca, cukrzycy i chorób neurodegeneracyjnych, co wskazuje na jej ogólnie korzystny wpływ na zdrowie.

Odpowiednie odżywianie, oparte na zróżnicowanej i zbilansowanej diecie, bogatej w składniki odżywcze, może znacząco wpłynąć na poprawę funkcjonowania osób z ADHD. Chociaż dieta nie jest w stanie zastąpić terapii, może stanowić ważne wsparcie w procesie leczenia, przyczyniając się do poprawy jakości życia.

W naszym zespole znajdziesz psychodietetyk, dietetyk kliniczną, psychoterapeutów, psychiatrę oraz możesz wykonać diagnozę ADHD.

Artykuł:

Emilia Kołodziejska – psychodietetyk, dietetyk kliniczna

 

 

 

 

 

Literatura:
1. Lange KW, Lange KM, Nakamura Y, Reissmann A. Nutrition in the Management of
ADHD: A Review of Recent Research. Curr Nutr Rep. 2023 Sep;12(3):383-394.
2. Pinto S, Correia-de-Sá T, Sampaio-Maia B, Vasconcelos C, Moreira P, Ferreira-
Gomes J. Eating Patterns and Dietary Interventions in ADHD: A Narrative Review.
Nutrients. 2022 Oct 16;14(20):4332.
3. Del-Ponte B, Anselmi L, Assunção MCF, Tovo-Rodrigues L, Munhoz TN, Matijasevich
A, Rohde LA, Santos IS. Sugar consumption and attention-deficit/hyperactivity
disorder (ADHD): A birth cohort study. J Affect Disord. 2019 Jan 15;243:290-296.
4. Paglia L, Friuli S, Colombo S, Paglia M. The effect of added sugars on children’s
health outcomes: Obesity, Obstructive Sleep Apnea Syndrome (OSAS), Attention-
Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Chronic Diseases. Eur J Paediatr Dent.
2019 Jun;20(2):127-132.

5. Lange, K.W., Lange, K.M., Nakamura, Y. et al. Nutrition in the Management of ADHD:
A Review of Recent Research. Curr Nutr Rep 12, 383–394 (2023).