Bezpłatna konsultacja
Umów wizytę

Śródmieście 794 205 629   │ 



Recenzja “Ból emocjonalny” wydawnictwa GWP

BY: paulina.podrez

Artykuły / Iwona Łaskarzewska / Strona główna

Ból emocjonalny czy możemy z niego coś czerpać? Co mówią o nim psychoterapeuci?

O czym jest “Ból emocjonalny”? Zapraszam do recenzji książki zespołu autorów: Matthew McKaya, Patricka Fanninga, Erici Pool oraz Patricii E. Zurity Ona, oczami psychoterapeutki poznawczo-behawioralnej i terapii schematu Iwony Łaskarzewskiej.

Emocjonalne impulsy w empatycznych ramach, czyli recenzja książki “Ból emocjonalny”

To poradnik, który zaskakuje swoją formą i podejściem do tematu radzenia sobie z emocjonalnym cierpieniem. Już na wstępie autor uspokaja, że
nie musimy czytać jej od deski do deski, co daje czytelnikowi pewną swobodę i kojące uczucie, że może skupić się na tym, co jest mu najbardziej potrzebne w danym momencie.

Osobiście uwielbiam zadania, ćwiczenia i odkrywanie nowych rzeczy, dlatego bardzo przypadło mi do gustu podejście, w którym rozpoczynamy od testu. Na jego podstawie dowiadujemy się, na który rozdział powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Ta metoda wzbudza ciekawość i może sprawiać, że od razu jesteśmy bardziej zaangażowani.

Tu i teraz

Książka mocno opiera się na koncepcjach związanych z uważnością (czyli skupieniem swojej uwagi na wydarzeniach teraźniejszości). Pomaga nam doświadczać życia nawet w obliczu cierpienia, zachęcając do ćwiczenia nowych perspektyw i odkrywania siebie na nowo zamiast trwania w bólu.

Autorzy proponują różne techniki, które mają na celu pomóc nam zrozumieć i zmienić nasze nawyki.

Chociaż wiele osób nie przepada za “suchymi tabelkami” do wypełnienia, to nawet jednorazowe, rzetelne przyjrzenie się swoim nawykom daje wiele informacji i pozwala wyciągnąć cenne lekcje.

Ból emocjonalny a nasze wartości zyciowe.

Jednym z ciekawszych elementów książki jest szerokie podejście do bólu emocjonalnego, które skłania czytelnika do zastanowienia się nad swoimi wartościami życiowymi.

Ekspozycje czyli ćwiczenia mające na celu obniżenie lęku poprzez
konfrontację z nim, oparte na wartościach. Zaś wątki dotyczące planowania, rozumienia i empatii, są przeplatane w taki sposób, aby zachęcać do samodzielnego działania i budować ciepłe współczucie dla samego siebie.

Autorzy podkreślają, że mimo trudności na drodze dbania o siebie, warto iść dalej.

Ciekawym i przyjemnym (wbrew pozorom!) aspektem jest również technika tolerowania dyskomfortu poprzez aktywowanie pięciu zmysłów.

Sam koncept zapalenia świeczki zapachowej sprawił, że czytając ćwiczenie w poradniku zrelaksowałam się nieco i wyłowiłam nutę wanilii w powietrzu. 😉 Wymaga to jednak pewnej wprawy, by pozwolić swoim zmysłom wciągnąć się w wyobrażenie.

Książka zachęca do akceptowania emocji i otwartości na nowości w formie
metodycznego poruszania się do przodu. Trochę tak, jak schładzamy się w upalny dzień: efekt schłodzenia jest gwarantowany przy wylaniu na siebie kubła zimnej wody. Natomiast empatia podpowiada o tym, by skorzystać z indywidualnego wyczucia. I do tego właśnie zachęcają nas autorzy: do natychmiastowego przetestowania proponowanych technik w małych, przyswajalnych krokach (tak, jak odczuwalibyśmy bryzę wodną), aby doświadczyć swoich emocji na nowo i pracować nad samooceną.

Dlaczego warto przeczytać?

Kluczowymi elementami książki są: współczucie, życzliwość i zmiana zachowań, które pomagają łagodniej odnosić się do siebie i innych.

Skutkiem ubocznym (!) tej książki może być: zmiana perspektywy, nawyków i natężenia odczuwanych emocji, a także nabranie dystansu i poczucia humoru.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że autorzy nie zostawiają nas samotnie na końcu podróży. Oferują narzędzia i wskazówki, które pomagają zapobiegać nawrotom i podsumowują, co dalej możemy zrobić.

Podsumowując, “Ból emocjonalny” to wartościowy poradnik, który w przystępny sposób pomaga radzić sobie z trudnymi emocjami. Jego struktura i podejście do tematu sprawiają, że jest to lektura warta polecenia każdemu, kto chce lepiej zrozumieć siebie i swoje emocje.

Osoby, którym książka i metody narzędziowe przypadły do gustu po więcej na konsultacji u naszych specjalistów w nurcie integracyjnym oraz behawioralno-poznawczym na Śródmieściu i Mokotowie.

Recenzja

Iwona Łaskarzewska – Psycholożka, Psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, Terapeutka TSR, Trenerka umiejętności psychospołecznych